دومین مصاحبه کلاسیک کار مارکت با یکی از دوستای خوبمون هست. اقای منصور فرخی از علاقه مندان به دنیای ماشین ها و سبک رتاستایل، در مصاحبه امروز همراه ما شدند.
+سلام امیدوارم حالتون خوب باشه. ممنون میشم خودتون رو به ما و دوستانمون معرفی کنید.
_ سلام من منصور فرخی هستم و 34 سالمه
+اقای فرخی چرا بین خودروهای کلاسیک فولکس رو انتخاب کردین؟
_ فولکس بیتل حدود 12 سال هست که جزئی از زندگی من هست. یکی از دلخوشی هایی هست که تونستم باهاش سختی های زندگی رو پشت سر بذارم و همین دلبر آهنی تونست کلی خاطره قشنگ توی زندگی برام بسازه.
+جالب شد. یکم از سرگذشت و تجربه های قشنگی که با این فولکس بیتل یا به قول خودتون “دلبر آهنی” ساختین رو لطفا برامون تعریف کنید.
_من به خاطر علاقه ای که به ماشین ها داشتم، تصمیم گرفتم به جای پراید که به عنوان خودرو روزانه می خواستم ازش استفاده کنم یک فولکس بخرم. میخواستم با این فولکس بخشی از عقده های ماشین بازیم رو ارضا کنم. در اون زمان تمام پولی رو که برای خرید پراید پسانداز کرده بودم رو هزینه خرید یک فولکس بیتل مدا 1960 کردم. برای خرید این فولکس من به رشت رفتم و فکر نمی کردم تا تهران بتونه با پای خودش بیاد. در مسیر اینقدر انرژی مثبت و خوب گرفتم که علاقم به این ماشین چندین برابر شد و حس کردم بهترین کار و تصمیم را گرفتم.
+جدایی یا تجربه تلخی هم براتون با دلبر آهنی اتفاق افتاده؟
_ من در مدت یکساله ای که سوارش شدم در تک تک لحظه ها برام خاطره قشنگ ساخت. ولی متاسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی مجبور به فروشش شدم و بعد از یک مدت خلاء نبودش رو حس کردم. این انگیزه ای شد برام تا بیشتر کار کنم و یک فولکس بیتل دیگه بخرم.
+چی شد که به سبک رت استایل علاقه مند شدین؟
_ علاقه من به خوردرو های سبک رتاستایل بعد از دیدن عکس های ماشین ها در اینستاگرام شروع و با آشنایی بیشتر، زیاد شد.
+ چه چیزی در رتاستایل شما رو به وجد می آورد که این سبک رو برای کسب و کارتون انتخاب کردین؟
_ نکته قشنگ و جذاب رتاستایل، اینکه به صورت کاستومایز و شخصی هست و تغییرات خودرو به علاقه و سلیقه شخصی بستگی دارد. در این سبک می تونین از مواد ضایعاتی و اوراقی تا بهترین متریال ها، برای خودروتون استفاده کنید. شاید برای خودرو کلاسیک زیاد جالب نباشه که وسیله های دست ساز آویزون کنند ولی من ایده های زیادی برای ساختن در ذهنم بود پس این سبک رو انتخاب کردم.
+ایده های شما برای این سبک چی بود و چه محدودیت هایی داشتین؟
_برای شروع کار در زمینه کهنه کاری و پتینه کاری از یک ماکت کمک گرفتم اما چون قرار بود ایده ذهنیم رو پیاده کنم مجبور شدم کار رو خودم پیش ببرم و تموم کنم.
+به نظرتون این سبک توی ایران طرفدار زیادی داره؟
_بله قطعا، شاید توی نگاه اول خیلی ساده بیاد و به عنوان یک زنگ زدگی ساده با کلی وسیله اضافی به نظر بیاد اما در نهایت زیبایی و استایل خاصش اون را از هر ماشینی متمایز می کند. در حال حاضر هم طرفدار های خاص خودش رو داره که توی ایران هم تعداد زیادی هستند که این سبک رو انتخاب کردن و مطرح هست.
+کدوم برند از ماشین های کلاسیک بنظرتون تونسته در رتاستایل خوب عمل کنه؟
_شورولت و فورد و فولکس تونستن نقش بهتری داشته باشن و رتاستایل یه جور دیگه ای روی اونها جلوه داره. اما گستردگی و قشنگ این سبک مخصوصا در ایران مختص به ماشین های کلاسیک نیست و حتی ماشین های بروز هم توی این زمینه فعالیت داشتن.
+نکته ای هست که دوست دارین بگین.
_ بک نکته اینکه، قضاوت نادرستی درباره این سبک میشه. چون سبک رتاستایل از دید من خلق یک اثر هنری با کلی قطعه دست ساز هست. سختی این کار وقتی دیده می شود که برای پیاده سازی ایده ها، خودت مجبوری دست به آچار بشی و برای کاستوم کردن قطعات کلی وسیله دست ساز بسازی. میخوام به همه اونایی که به این سبک علاقه مندن و میخوان وارد این زمینه بشن بگم قطعا راه سختی در پیش داری و باید بتونی در این مدت کلی حوصله و وقت و هزینه صرف کنی که به نظرم تنها انگیزه ای که باعث میشه این مسیر طی بشه “عشق” هست.
آقای فرخی صبر و عشق رو از ماشینشون یاد گرفتند و صبوری کردن رو در تک تک لحظه هات تجربه کردند. این مصاحبه قطعا یکی از قشنگترین مصاحبه های کلاسیک کار مارکت هست. امیدوارم شما هم عشق و صبوری که اقای فرخی تجربه کرد رو تجربه کنید.
اگر دوست دارید با سبک رتاستایل آشنا بشید این مقاله رو مطالع کنید.